Predlogom zakona o Vojsci, koji će se danas naći pred poslanicima, daju se neograničena prava ministru odbrane da upravlja Vojskom, Generalštab (GŠVCG) se tretira kao organizaciona jedinica Ministarstva odbrane (MO), dok se načelniku GŠVCG oduzimaju nadležnosti i otežava komandovanje, što predstavlja potvrdu potpune vulgarizacije „civilne kontrole Vojske”. To je navedeno u obrazloženju amandmana na Predlog zakona, koji je Sindikat odbrane i Vojske Crne Gore (SOVCG) uputio svim poslaničkim klubovima u Skupštini.
Zakon će se pred poslanicima naći danas, nakon što je juče dobio zeleno svjetlo Odbora za bezbjednost i odbranu. Predlog zakona pred Odborom zastupali su ministar odbrane Predrag Bošković i državni sekretar u ministarstvu Slobodan Filipović.
U SOVCG smatraju da se moraju precizno odrediti nadležnosti ministra odbrane, iz stava 1, tačka 2 iz predloženog člana 38 zakona koji glasi da „donosi odluke o upotrebi Vojske u drugim aktivnostima u zemlji”, da bi bili u skladu sa Ustavom i zakonom, jer takva formulacija daje neograničena prava ministru da upotrebljava Vojsku.
Amandmanom se predlaže brisanje član 39 stav 1 predloga zakona, u kojem se navodi da je Generalštab organizaciona cjelina ministarstva.
– Ovdje je neophodno brisati riječi „kao organizaciona cjelina ministarstva” jer je suprotno članu 23 stav 2 koji se odnosi na organizaciju Vojske i koji glasi: „Vojska se organizuje u Generalštab Vojske, komande i jedinice Vojske”. Dakle, Generalštab ne može u isto vrijeme biti organizacijska cjelina Vojske Crne Gore i organizacijska cjelina Ministarstva odbrane – navodi se u dostavljenim amandmanima SOVCG, na čijem je čelu Nenad Čobeljić.
Ukazuju da su član 40 Predloga zakona definisane jedine nadležnosti načelnika Generalštaba, koje se odnose na to da komanduje GŠVCG, komandama i jedinicama Vojske.
– Interesantno da je ovo jedina nadležnost načelnika Generalštaba Vojske koja je takođe ograničena i uslovljena što ukupno značajno otežava komandovanje. Neophodno je načelniku Generalštaba dati sve nadležnosti koje doprinose boljoj funkcionalnosti i operativnosti komandi i jedinica. Kolike su nadležnosti komandanata rodovskih jedinica kada su ovakve nadležnosti NGŠ bolje je i ne govoriti. Ovo je potvrda potpune vulgarizacije „civilne kontrole Vojske” koja u našem slučaju znači da načelniku Generalštaba treba oduzeti sve nadležnosti koje se tiču ljudskih resursa, i bilo kakvog samostalnog odlučivanja – upozorili su iz SOVCG poslanike, koji danas raspravljaju o ovom predlogu zakona.
Preloženim zakonom je propisano da načelnik Generalštaba može, po prethodnom odobrenju ministra, prenijeti svoje nadležnosti komandovanja na komandanta, odnosno komandira jedinice Vojske. U SOVCG upozoravaju da je to nejasno, neprihvatljivo, ukazujući da ne postoji u teoriji i praksi nijedne vojske.
Za Sindikat je problematičan i član 46 predloga zakona, koji propisuje da načelnik Generalštaba, po odobrenju ministra, može narediti uzbunjivanje Generalštaba, komandi i jedinica Vojske. Smatraju da je nejasno zašto to mora da odobri ministar, ako uzbunu, po pravilu službe, može dati i komandir čuvarske službe. Ističu da pitanje privremenog upućivanja profesionalnog vojnog lica na rad u drugu organizacionu jedinicu Generalštaba, komandu ili jedinicu Vojske na period do šest mjeseci, ne treba da bude u nadležnosti ministra, kako je predloženo, već načelnika Generalštaba.
Članom 166 predloženo je da se disciplnski postupak i odgovornost za greške u VCG pokreću i utvrđuju odlukama načelnika Generalštaba, dok u SOVCG smatraju da je nedopustivo da se on bavi lakšim povredama discipline, kao što je npr. kašnjenjem zaposlenog na posao. Poslanicima je ukazano da je to potpuna degradacija funkcije načelnika Generalštaba VCG.
U SOVCG smatraju da iz kategorije profesionalnih vojnih lica treba da se izbaci kategorisanje „po ugovoru”, jer je to pitanje načina zasnivanja radnog odnosa. Upozoravaju da je neprihvatljivo i diskriminišuće da se iz rješavanja stambenih potreba oficira, podoficira i civilnih lica isključe vojnici „po ugovoru”, odnosno „profesionalni vojnici“.
U inicijativi upućenoj poslanicima, koja sadrži 41 amandman na predlog zakona, predlažu da se amandmanski djeluje da se drugi i naredni ugovor sa vojnicima potpiše na period do pet godina, da se jasno objasni stav 2 člana 146, kojim se propisuje isplata otpremnine profesionalnom vojnom licu po ugovoru kome prestane služba u Vojsci „bez njegove krivice”, a u službi u Vojsci je provelo najmanje deset godina neprekidno.
Smatraju da poznavanje stranog jezika ne bi trebalo da bude uslov za unapređenje u viši čin, s obzirom na to da, kako navode, znanje engleskog jezika utiče na kvalitet obavljanja određene dužnosti i nije vezano za čin.
Za član 58, stav 4, koji propisuje način nošenja i upotrebu vatrenog i drugog oružja, u SOVCG smatraju da je tačka 5, koja propisuje upotrebu „u drugim slučajevima po naređenju pretpostavljenog”, potpuno uopštena i pruža mogućnost zloupotrebe ovog prava.
– Takođe je u suprotnosti sa članom 57 stav 1 jer svi ti „drugi slučajevi” su potencijalno krivično djelo – ističu u sindikatu.A.O.
Podržali izbor Perovića
Odbor za bezbjednost i odbranu dao je pozitivno mišljenje da se Miljan Perović imenuje na mjesto načelnika Odjeljenja za vojno obavještajne i bezbjednosne poslove u Ministarstvu odbrane. Tu funkciju trenutno pokriva Goran Poleksić.